Melyik a legnépszerűbb szolgáltatás?

Egy okostelefon jó alkalmazások nélkül egy fabatkát sem ér; teljesen jogosan fogalmazzák meg azok a kritikájukat, akik azt állítják, hogy amennyiben csak beszélgetni óhajtunk a telefonunkon keresztül, és nem kívánjuk kihasználni a sok-sok applikáció által nyújtott lehetőségeket, akkor ne is költsünk százezer forintokat rá, hiszen ebben az esetben nem értjük meg a generációnk lényegét. Az applikációkat fejlesztő cégek komoly versenyfutásban állnak egymással, és természetesen nem jelentenek kivételt ez alól a mobilfizetésre specializálódott alkalmazások sem. Azt azonban sosem gondolnánk, hogy ki viszi a prímet ezen a területen Amerikában.

Mekkora sikernek örvend a mobilfizetés Amerikában?

Ha Amerika, akkor a technológiai fejlettség csúcsa! Bárki, aki járt már a tengeren túl, az bizonyára tapasztalta, hogy az ott élők a technológia vívmányokat mennyire bátran és magabiztosan használják a mindennapi életben. Ez természetesen így van a mobilfizetéssel is, amely nálunk, Európában egyenlőre csupán egy kevésbé kihasznált opció, amelytől igen sokan tartanak, és szkeptikusak vele szemben.

Ez a fizetési mód a proximity payment néven is ismeretes, és amíg itthon, Magyarországon mindössze az egyetemisták egy része szokta használni alkalom adtán, addig az Egyesült Államokban a 14 évesnél idősebb amerikai állampolgárok közül már csaknem ötvenöt millióan használták ebben az évben, sőt, a prognózisok alapján idén a lakosság csaknem negyede fogja használni. Ezt az adatot ki kell egészítenünk azzal is, hogy amíg nálunk csak az Android rendszerrel futó okostelefonokkal lehetséges ez a fizetési forma, addig Amerikában sokkal színpompásabb paletta kínálatából lehet válogatni. Ennek tükrében a proximity payment alkalmazásokat fejlesztő cégek között igen kiélezett a küzdelem a felhasználókért, ami implikálja azt, hogy sokkalta nagyobb a választék is.

Melyik applikáció vezeti a piacot? Meglepő a válasz!

Ha feltesszük a kérdést, hogy vajon melyik mobilfizetési alkalmazás áll a piac élén, akkor evidens, hogy valamely technológiai cégre adnánk le a voksunkat, mint például a Google-re, az Apple-re, vagy a Samsungra. A helyzet azonban az, hogy a piacvezető alkalmazás nem ezen cégek egyikének a kezében áll, hanem Amerika legsikeresebb kávézó lánchálózatának, a Starbucks tulajdonát képzi. Az eMarketer számításai szerint a Starbucks proximity payment alkalmazása a fentieknél is több felhasználóval fog rendelkezni, ami egészen konkrétan körülbelül 23,4 millió embert jelenthet majd. A kalkulációk szerint ezt fogja követni az Apple Pay körülbelül 22 millió letöltővel, majd a Google Pay immáron 11,1 millió felhasználóval, a lista végén pedig a Samsung Pay fog kullogni a maga 9,9 millió felhasználójával.

Ezeket a számokat természetesen nem a sikeres tranzakciók alapján állapítják meg, hanem az adott applikáció letöltőiből és felhasználóiból, azaz ez az egyes alkalmazások elérésére vonatkozik.

Az eMarketer kutatója úgy nyilatkozott, hogy a Starbucks eredménye a mobile proximity payment iparág egyik legnagyobb sikertörténete, hiszen korábban senki nem gondolta volna, hogy a technológiával foglalkozó cégeket meg fogja előzni egy olyan vállalat, amely eddig csupán vendéglátással foglalkozott.

Minek köszönheti a Starbucks a sikerét?

Ez a meglepő eredmény legfőképpen két dolognak tudható be. Egyfelől a kávézó a sikerét megköszönheti a népszerű hűségprogramjának, másfelől pedig fontos szerepet játszott az események alakulásában az is, hogy a Google, valamint a Samsung csak később lépett be erre a piacra. Mindettől függetlenül látni kell azt, hogy az amerikai kereskedők több mint felénél alkalmazott az Apple Pay szolgáltatása, így ebből a szempontból is rendkívül nagy szó, hogy – még ha csak kis mértékben is, de – a Starbucks háttérbe szorította az alma logót.

A Google és a Samsung egyébként azóta se tudta behozni a lemaradását, amit a késlekedett belépés okozott, bár azt is be kell látni, hogy a boltosok körében a Samsung Pay adaptációs szintje ma már magasabb, mint az Apple Pay-é.

A dolog érdekessége még az is, hogy az eMarketer előrejelzése alapján egy olyan jelenség van kialakulóban, miszerint noha ez a négy alkalmazás vonzza be a legtöbb felhasználót, és a felhasználók száma folyamatosan növekszik, a piaci részesedésük egyre inkább csökken, ami azt jelenti, hogy a területen egyre több új alkalmazás jelentik meg, valamint, hogy egyre több kereskedő fejleszti ki a saját márkájú, a cége profiljához maximálisan illeszkedő proximity payment megoldásait. Ez annak tudható be, hogy egyre több cég jön rá arra, hogy a vásárlók adatainak a begyűjtése nyilvánvaló értékkel bír, csakúgy, mint a márkahűséget építő programok.