Mobilfizetés Magyarországon

Nem csak számos európai országban, hanem már Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a mobilfizetési rendszerek. Megállíthatatlan előretörését könnyű és gyors felhasználásnak köszönheti. Szinte minden nap bővül a mobilfizetéssel elérhető szolgáltatások száma.

A szerteágazó alkalmazhatóság miatt nem könnyű definiálni, pontosan mit is értünk mobilfizetés alatt. Ha tágabban vizsgáljuk a kérdést, a mobiltelefonnal vásárolt parkolást is ide sorolhatjuk, mivel a pénzügyi tranzakció lebonyolítását telefonunkról hajtjuk végre. Manapság a bankok alapszolgáltatásai közé tartozik, csak a legnépszerűbbet említve, hogy SMS formájában információt küldenek a felhasználó számára, minden készpénzfelvétel vagy bankkártyás fizetést követően. Nem utolsó sorban pedig ide vehetjük azokat az alkalmazásokat, amelyek esetében telefonunkkal valós bankkártya-ügyleteket hajtunk végre.

A témával foglalkozó szakemberek egyöntetű véleménye szerint a rendszerben rejlő lehetőségek még csak most kezdenek igazán megmutatkozni. A fejlesztők egy új korszak kapuját nyitják meg a felhasználók előtt, és az elmúlt hónapok eredményességéhez nem férhet kétség. A rendszer felépítéséről, működésének részleteiről, megbízhatóságáról kérdezték az itthoni vezető mobilfizetési szolgáltatókat.

A mobil fizetési rendszerek működtetésében 10 éves tapasztalattal rendelkező Cellum Zrt. SMS alapú fizetési megoldásokkal kezdte azóta is töretlen pályafutását. A fejlesztések eredményeképpen mára a mobilfizetési szolgáltatások teljes palettáját kínálják idehaza és külföldön egyaránt. A vállalkozás legösszetettebb szegmensét a MasterCard Mobile alkotja, mely 2011-ben indult, a MasterCard, az FHB Bank, a Cellum Csoport, a T-Mobile, és a Telenor együttműködésével, mára kb. 100 ezer felhasználóval rendelkeznek. Az alkalmazást telefonjukra letöltő felhasználók száma közel 100 ezerre becsülhető, a szolgáltatás iOS, Android vagy Windows Phone operációs rendszerrel érhető el.

A MasterCard Mobile funkciói a következőek:

  • mBillpayment: QR-kód lefotózásával szolgáltatói – telekommunikációs és közüzemi – számlák fizetése.
  • Taxiszámlájának rendezése QR-kódos fizetéssel.
  • mDonation: QR-kód lefotózásával alapítványoknak küldhető adományok.
  • To up: Pre-paid (mobiltelefon- vagy egyéb – E.ON Komfort Kártya, fesztiválkártya, RT5 Taxi, Paysafe Card – kártyák feltöltése mobiltelefonon keresztül.
  • Webáruházban való fizetés telefonszám megadásával a partner kereskedőknél.

Jelenleg közel 200 szolgáltató lépett be a rendszerbe, melyek soraiban jó néhány online kereskedő, közmű vállalat és adománygyűjtő szervezet található. A fejlesztések több mint 7000 értékesítő számára tették lehetővé, hogy saját QR-kódot nyomtathassanak kibocsátott számláikra, és ezernél is több új kereskedő szolgáltatásait vehetik igénybe mobilfizetéssel a vásárlók.

A mobilfizetési megoldások gyakorlatilag akármilyen szolgáltatói és kereskedelmi szektorban hatékonyan felhasználhatóak, a MasterCard Mobile alkalmazáson keresztül bonyolítják ügyleteiket többek között mobilszolgáltatók, webes kereskedők, alapítványok, közüzemi cégek, taxitársaságok.

A komplex kiszolgálás és a biztonságra helyezett hangsúly révén a MasterCard Mobile jelentős előnyre tesz szert más szolgáltatókkal szemben. A kártyák regisztrálási folyamatába több biztonsági szűrűt is beépítettek, ennek előnye, hogy nagymértékben csökken a visszaélési lehetőségek száma, ugyanakkor a művelet némiképp hosszabb időt vesz igénybe. A több lépcsős regisztráció célja, hogy megakadályozza más bankkártyájának illetéktelen felhasználását. A rendszert CVC és MasterCard kóddal ellátott Maestro típusú kártyákkal lehet igénybe venni. Ezenkívül szükség van egy mPIN-re, ami a felhasználó által megadott, legalább 6 karakter hosszú betűkből és számokból álló titkos azonosító. Ezt a kódot sem a kártyát kibocsátó bank, sem pedig a mobilszolgáltató nem ismeri.

A mobilfizetési rendszerek érzékeny pontja abban rejlik, ha valaki átveszi az irányítást a felhasználó helyett, így hozzáférhetővé válnak a telefonon tárolt jelszavak és pin kódok is. A Cellum Zrt., hogy megelőzze az ilyen jellegű visszaéléseket, olyan rendszert fejlesztett ki, amellyel nem tárolódnak a telefonon a hozzáféréshez szükséges érzékeny adatok.

A védelem legfontosabb eleme az „eltört-titok technológia” melynek lényege, hogy nem tárolnak bankkártya-adatot egy helyen. A szerver oldalon eltörik a kódot, aminek egyik, így már értelmezhetetlen része visszakerül a telefonra, míg másik része a szerveren marad. Ennek köszönhetően akkor sem kell visszaéléstől tartanunk, ha elveszítjük, ellopják vagy esetleg hackerek törik fel telefonunkat, mivel az alkalmazásban csak az adatok feléhez lehet hozzáférni. Ugyanez érvényes abban az esetben is, ha a szerverhez férnek hozzá. A két rész-adatsor csak a felhasználó által megadott mPIN kóddal válik értelmezhetővé, amit a fizetés jóváhagyásakor kell megadni.

A Cellum-csoport PCI DSS tanúsítvánnyal rendelkezik, ezzel megfelel a legnagyobb nemzetközi kártyatársaságok által meghatározott legszigorúbb biztonsági szabványnak. Ennek köszönhetően mind a mobilbankolás, mind a mobilfizetés területén, világviszonylatban is példátlan minőségbiztosítást nyújtanak. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy működése óta semmilyen csalás és visszaélés nem történt. A Cellum mobil fizetési rendszer múlt év végén sikerrel indult Bulgáriában. További terjeszkedésekre és fejlesztésekre lehet számítani. A közeljövőben majd egy tucat európai országban várható a szolgáltatás bevezetése. Valamint tárgyalásokat folytatnak több távol-keleti, ázsiai és egyesült államokbeli partnerrel is.