Akár hazánkban, akár Európa többi országában jelenleg a fejlett mobilfizetési megoldások szárnypróbálgatásainak lehetünk tanúi (NFC, mozgó QR-kód stb.), eközben technikailag kevésbé fejlett országokban javában dübörög a mobilfizetés, habár kissé más formában.

Haiti élen jár a mobiltelefon alapú fizetésben, pénzmozgatásban, habár csak a lakosság kb. 10%-a rendelkezik bankszámlával. Tény, hogy amíg hazánkban hajlamosak vagyunk a bankszámla alapú mobiltelefonos fizetést tekinteni „igazi” mobilfizetésnek, addig a világ lakosságának kb. fele nem is rendelkezik bankszámlával (viszont mobiltelefonnal kb. 80%-uk bír), mégis az ilyen „unbanked” néven illetett országokban fizetnek, küldenek/fogadnak pénzt a legtöbben a telefonjukkal. Haitin 2010 őszén a kanadai illetőségű Scotibank, a karib Digicel telefonos cég, valamint a dél-amerikai YellowPepper nevű szoftverfejlesztő vállalkozás indította el a TchoTcho Mobil szolgáltatást, amely egészen egyedi tanulságokkal szolgál. Haitin ma már több, mint 1000 TchoTcho-ügynök révén zajlik a bankok közreműködése nélküli pénzmozgatás: napjainkban már kb. 500.000 élő TchoTcho Mobil előfizetés van, ami néhány év alatt szép munka, hiszen az országban kb. 4.000.000  mobiltelefon-előfizetést regisztráltak, vagyis a lefedettség kb. 12-13%-os.

A Haiti-modell lényege, hogy az ügynököknél pénzt fizethet be az ügyfél, aki ezt követően egyenlegével ugyanúgy szabadon rendelkezhet, mintha bankszámlát nyitott volna, akár készpénzt is vehet fel bármelyik ügynöknél. Az ügynökök megtanítják a felhasználókat a rendszer működésére, valamint pénzbefizetéseket, kifizetéseket bonyolítanak le. A modell terjed az olyan régiókban, ahol a bankok különféle okok miatt nem tudják megoldani ügyfélkörül jelentős bővítését: India egyes részein, Afrikában – vagyis a fejlődő országokban. A Haiti modell mind pénzügyi, mind társadalmi szempontból jelentős lehetőségeket hordoz magában, bizonyos területeken egyértelműen hatékonyabb és szélesebb körben terjedhet el, mint a bankszámla alapú mobilfizetés.