Nemzeti Mobilfizetési Rendszer

Nemzeti Mobilfizetési Zrt.

Nemzeti Mobilfizetés ismertetése

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által kidolgozott Nemzeti Mobilfizetési Rendszer a közlekedési közszolgáltatások ellenértékének mobiltelefonnal való kiegyenlítését teszi lehetővé.

Az autópálya-használat, a parkolás, a tömegközlekedés és a vasúti közlekedés díjait egyenlíthetjük majd ki ezen a módon.

Mikor indul a rendszer?

Az előzetes tervek szerint az autópálya- és a parkolási díjakat már 2013. szeptember 30-tól, a többit pedig 2014-16-tól egyenlíthettük volna ki okostelefonunk segítségével, azonban egy újabb javaslat értelmében a rendszer bevezetését 2014. július 1-jére halasztották. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer előnye, hogy kényelmes, gyors és egyszerű fizetést tesz lehetővé, illetve, hogy a fenti szolgáltatások ellenértékének kiegyenlítését egyetlen rendszerben foglalja össze. Célja továbbá, hogy gazdaságossá tegye ezen szolgáltatások használatát, így az utazóközönségnek ne kelljen többet költenie ezen közszolgáltatásokra annál, mint amennyit valójában igénybe vesznek.

A jövőben a rendszer bevezetésével a parkolási területek is bővülnek, illetve idővel az ügyfelek minden közterületi parkolóhely igénybe vételekor fizethetnek mobiltelefonjuk segítségével. A mobilfizetés egyre több területén váltja ki a készpénzforgalmat; illetve bizonyos helyzetekben ez technológiai szempontból sokkal egyszerűbb is. Ezért tartották fontosnak, hogy a mobilfizetés mint alternatíva a közszolgáltatások területén is megjelenjen.

Egységes, független rendszer

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer a piaci szereplőktől független rendszerként jön létre. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer szolgáltatásai bármilyen típusú, hagyományos mobiltelefonnal is elérhetőek. Az ügyfelek SMS-küldéssel vagy telefonhívással is fizethetnek; az okostelefon-tulajdonosoknak pedig egy alkalmazást kell majd letölteniük, hogy élvezhessék az új rendszer előnyeit. A tárgyalások már megkezdődtek az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel, a MÁV-val és hatvanöt parkolási szolgáltatóval. A tervek szerint 2014 januárjától a diákok is vásárolhatnak majd vasúti mobiljegyet. A Bell Research közvélemény-kutatásának eredményeinek tanúsága szerint az emberek 41 százaléka szívesen fizetne rendszeresen mobillal a közösségi közlekedésért, azaz nyitott a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer P+R komplex szolgáltatására, illetve a többi bevezetendő szolgáltatásra is.

A mobilfizetés előnyei

Elsősorban a közlekedési közszolgáltatások ellenértékének mobiltelefonnal való kiegyenlítését teszi lehetővé.

Parkolás

A parkolási díj kiegyenlítése mobiltelefonnal kényelmesebb és egyszerűbb; illetve nem kell attól tartanunk, hogy amíg parkolóórát keresünk, máris megbüntetnek.

Autópálya-matrica

Az igazolószelvény többé nem vész el, hiszen ha mobillal fizetjük ki az autópálya-használat díjat, nincs is rá szükség.

Közösségi közlekedés

Bérletünket vagy jegyünket megvásárolhatjuk és be is mutathatjuk mobilon, így nem kell sorban állnunk reggelente, munkába sietve a pénztárak előtt.

Távolsági közlekedés

Sem a pályaudvari pénztárak, sem a busz előtt nem kell többé sorban állnunk, hiszen a buszsofőr ezentúl nem szolgál majd jegykiadóként.

Vasúti közlekedés

Nem kell azon aggódnunk, hogy a sor miatt lekéssük a vonatot: mobillal sokkal gyorsabban és egyszerűen vásárolhatjuk meg a jegyünket.

A rendszer háttere

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-t a nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló 2011. CC. törvénye alapján hozták létre 2012. október 15-én. A részvénytársaság 100%-ban állami tulajdonú cég, tulajdonosa a Regionális Fejlesztési Holding Zrt. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium végzi a társaság szakmai felügyeletét.

Eddig is működtek már egyes mobilfizetéses közszolgáltatások: mobilparkolás, autópálya matrica értékesítése. Az NMF Zrt. viszont az eddigiekhez képest  sokkal modernebb szolgáltatást nyújt. Hatalmas előnye, hogy a hazai mobilfizetési piac fejlesztési központjaként lehetőséget tud teremteni az állami és önkormányzati elektronikus rendszerekkel és a kártyarendszerekkel történő együttműködésre.

A Zrt.-t annak érdekében hozták létre, hogy biztosítsa a lakosság számára a hazai közszolgáltatások egyszerű, biztonságos és költséghatékony mobilfizetéses elérését. Továbbá azért, hogy az állami és önkormányzati hatáskör alá tartozó közszolgáltatásokat mobilfizetés és mobil vásárlás útján lehessen lebonyolítani, illetve kiterjessze a mobilfizetést és mobilvásárlást olyan közszolgáltatásokra is, melyeknél ez ma még nem létezik. A társaság legfontosabb feladata, hogy egy egységes rendszerben biztosítsa a közszolgáltatások mobilfizetését és a lakosság számára könnyen, költséghatékonyan és kényelmesen, mobilfizetéssel tegye lehetővé a hazai közszolgáltatásokat egy minőségi közszolgáltatási és mobilfizetési kultúra megvalósításával.

Célja továbbá, hogy ezt a rendszert megismertesse azokkal a rétegekkel is, akik nem rendelkeznek pénzügyi ismeretekkel, nem potenciális ügyfelek és ösztönözze őket ennek használatára. Motiválja továbbá a viszonteladókat újabb közszolgáltatások bevonásával, technológiai fejlesztésekkel és a fiatal korosztály megcélzásával, biztosítsa a közszolgáltatások közötti átjárhatóságot és fejlessze a közösségi közlekedéshez kapcsolódó mobil és elektronikus fizetési módszereket.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. elősegíti a pénzügyi kultúra változását, a mobilfizetés használatát, a fizetési morál javítását. A Zrt. és a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform elősegítik, hogy hazánk sikeresen fejlessze a mobil és elektronikus szolgáltatásait és Európában példaértékű megoldást találjon az intelligens közlekedési rendszerek terén. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. feladata továbbá, hogy a Közigazgatási és Közszolgáltatási Mobilfizetési Platform projekt keretein belül fejlessze és bevezesse az e-közigazgatási mobilfizetéses szolgáltatásokat. A Zrt. szakmai tevékenysége nem csupán az egyes projektek kidolgozásából és megvalósításából áll.

Célja, hogy szoros kapcsolatot alakítson ki a közszolgáltatásokat ellátó és a közszolgáltatások informatikai supportját ellátó szervezetekkel, és ennek köszönhetően olyan informatikai fejlesztési platformként tudjon működni, mely a közszolgáltatások minőségi ugrását biztosítja. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. már kidolgozott és elfogadott termékfejlesztési stratégiával és üzleti tervvel rendelkezik a 2013-2018 közötti időszakra.