parkolas

Már elindulása előtt sok kritika érte az országosan egységesített mobilparkolási szolgáltatást, ezért érdemes összefoglalni ezeket a kritikus hangokat, és megnézni a bírálatok igazságtartalmát.

1. “A mobilos parkolás drágább lesz, mint korábban.”

Ez helyzettől függ, de valószínűleg igaz. A mobilparkolás díja eddig 75 forint volt, amit a szolgáltató (pl. a Vodafone vagy bármely más cég) vont le az autósoktól. Ezután a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. levon a náluk megnyitott egyenlegből 50 forintot, és ehhez jön még hozzá a mobilszolgáltatók SMS-fogadási díja. Vagyis, ha a szolgáltatók nem csökkentik az amúgy teljesen indokolatlan “kényelmi díjat” 25 forintra vagy az alá, akkor a parkolás indítása valóban drágább lesz, mint korábban. Márpedig a kényelmi díj aligha fog csökkenni: a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. a saját – 50 forintos – jutalékán kívül minden szolgáltatótól parkolásonként további 40 forintot kér, tehát kérdés, hogy melyik cég fogja jelentősen csökkenteni a kényelmi díját, ha abból 40 forintot rögtön át kell utalnia az NM Zrt.-nek. Ráadásul a kényelmi díj akkor sem szűnik meg, ha pl. SMS helyett mobilalkalmazásból indítjuk a parkolást. Ez alól a Barion képez kivételt, amely nyitási akcióként nem számít fel kényelmi díjat július 1-jétől az akció visszavonásáig.

2. “Az új rendszernek semmilyen hozadéka sincs, ugyanúgy lesz minden, mint korábban.”

Ez bizonyosan nem igaz. Július elsejétől a mobilparkolással foglalkozó összes cég nyújthat szolgáltatást az ország teljes területén. Akárki alapíthat mobilparkolással foglalkozó vállalkozást, és ha valamilyen önálló innovációval áll elő, akkor az attól kezdve az egész ország minden parkolójában elérhető lesz. A július 1-jei induláskor még csak egy cég van, amelyik sokkal többet nyújt, mint egy egyszerű mobilos parkolási szolgáltatás: a Barion okostelefonos applikációjával fizethetünk a fodrásznál, küldhetünk pénzt bárkinek, adományozhatunk egy alapítványnak, vagy éppen parkolhatunk is. Remélhetőleg a többi szolgáltató ugyanígy bővíteni fogja a szolgáltatások körét.

3. Minden alkalommal felmerül a vád, hogy “az egységesítés valójában mutyi”.

A mobilfizetéssel kapcsolatban ez bizonyosan nem igaz: a piacon megmaradnak a korábbi szereplők (Vodafone, Telenor, Telekom, Evopay, MPark), de máris megjelent egy új szolgáltató, az innovatív megoldásokat hozó Barion. Ráadásul bármely cég szabadon regisztrálhat a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerbe – vagyis az állam nem monopolhelyzetbe kerül (mint a sokat kritizált dohányboltok kapcsán), hanem csupán keretszervezetként működik.

A fentiekből világos, hogy a kritikák többsége megalapozatlan. Sajnos ez nem mondható el arról a félelemről, hogy a mobilparkolás az új szereplő belépésével még drágább lesz. Remélhető, hogy a piacra előbb-utóbb belép egy olyan szolgáltató, amely jelentősen csökkenti a “kényelmi díjat”, és rákényszeríti a piac összes szereplőjét a díjcsökkentésre.